W obecnym czasie ogromnego rozwoju technologicznego, posiadanie sklepu internetowego to podstawa coraz większej liczby biznesów. Jego prowadzenie przynosi mnóstwo korzyści zarówno konsumentom, jak i właścicielom firm. Korzystanie z usług sklepów online jest nie tylko dużo wygodniejsze, ale przede wszystkim pozwala zaoszczędzić czas. Oprócz tego, klient dokonujący zakupów w sklepie internetowym, może w jednym czasie zapoznać się z ofertą kilku z nich na raz i wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję. Badania dowodzą, iż coraz większa liczba osób korzysta z internetu, szczególnie w obecnej sytuacji, jaka panuje na całym świecie. Coraz więcej też decyduje się na zakupy w sieci. Dlatego też korzystanie z usług e-commerce jest współcześnie nie tylko wygodne, ale także bezpieczniejsze od tradycyjnych zakupów w sklepach stacjonarnych. Zakładając własny biznes online, musimy pamiętać, iż wiąże się z tym wiele formalności i obowiązków.
Jak założyć sklep internetowy?
Założenie każdego biznesu, czy to stacjonarnego czy e-commerce zaczyna się przede wszystkim od pomysłu. Początkujący przedsiębiorca powinien dokładnie określić co będzie przedmiotem sprzedaży sklepu, do jakich klientów będzie skierowana jego oferta, jak do nich dotrzeć oraz jak wybrać odpowiedniego dostawcę swoich towarów. Kolejnym krokiem są badania rynkowe, czyli sprawdzenie konkurencji, ocena mocnych i słabych stron swojej powstającej firmy oraz określenie szans i zagrożeń przedsiębiorstwa. Opracowanie dobrej strategii działania jest fundamentem w budowaniu własnego biznesu. Pozwala ona na przygotowanie się na różne sytuacje rynkowe, które często mogą być czynnikiem decydującym w „być albo nie być” firmy. Strategia marketingowa powinna obejmować dokładne informacje o oferowanym przez e-sklep produkcie, określenie grupy docelowej, sposoby obsługi potencjalnego klienta, rodzaje kanałów dystrybucji, finansowanie firmy, formy reklamy, etc.
Kolejnym ważnym krokiem jest znalezienie chwytliwej nazwy dla swojego sklepu, która nie powinna być zbyt długa, za bardzo skomplikowana, lecz łatwa do zapamiętania i dostosowana do oferty produktowej e-biznesu. Istotne jest tutaj także znalezienie dobrej domeny, która będzie zawierała nazwę sklepu.
Podczas zakładania sklepu internetowego niestety nie ominie nas także dopełnienie podstawowych formalności. Aby biznes był legalny, trzeba go zarejestrować u Urzędzie Miasta bądź Gminy, wypełnić wniosek o nadanie numeru REGON w Urzędzie Statystycznym, wybrać formę opodatkowania firmy, załatwić sprawę ubezpieczenia w ZUS-ie, otworzyć konto firmowe w banku oraz zarejestrować sklep w Pańswowej Inspekcji Pracy. Są to podstawowe wymagania, które musimy spełnić przy zakładaniu jakiegokolwiek biznesu.
Po załatwieniu wszystkich formalności, przychodzi czas na wybór dogodnego dla nas oprogramowania sklepu. W zależności od tego, jakimi środkami finansowymi dysponujemy, mamy do wyboru trzy rozwiązania. Po pierwsze, możemy postawić na darmowe oprogramowanie, które jednak charakteryzuje najsłabsza jakość pośród dostępnych opcji. Po drugie, skorzystać z płatnego oprogramowania, a po trzecie wybrać najdroższą, lecz najbardziej dopasowaną do naszych oczekiwań opcję zamówienia napisanego od podstaw oprogramowania dla naszego sklepu. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z płatnego oprogramowania, szczególnie jeśli stawiamy pierwsze kroki w e-commerce.
Zakładanie sklepu internetowego może być dosyć czasochłonne, jednak początkowe prace nad jego tworzeniem są kluczowe dla osiągnięcia zamierzonego sukcesu.