W przypadku problemów wynikających z reklamacją zakupionego przez nas wadliwego produktu, w sytuacji gdy zostanie ona odrzucona przez przedsiębiorcę możemy zwrócić się do Polubownego Sądu konsumenckiego działającego najczęściej przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Stworzone zostały do rozstrzygania sporów głównie o prawa majątkowe wynikające z umów zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami, za konsumenta uważa się również osobę prowadzącą działalność gospodarczą, jeśli nie dokonuje swoich zakupów związanych z prowadzoną działalnością. Podstawową zasadą aby rozpocząć spór w tym Sadzie jest wyczerpanie drogi reklamacyjnej. Drugą dość istotną przesłanką aby sprawa zawisła przed tym Sadem jest zgoda wyrażona przez obie strony i ma charakter dobrowolny. W przypadku braku zgody przez przedsiębiorcę pozostaje mu wytoczenie powództwa przed Sąd cywilny.
Istotą tego rozwiązania jest poddanie pod osąd drobnych spraw związanych z czynnościami życia codziennego, a więc umów sprzedaży np. obuwia, sprzętu komputerowego czy też rtv). Główną zaletą tego postępowania jest uproszczona forma oraz jest co do zasady bezpłatne. Opłaty wymagają jednak dodatkowych czynności np. powołania niezależnego biegłego jeśli strony nie mogą dojść do porozumienia, które ponosi z reguły strona przegrywająca spór. Szybkość i prostota przeprowadzanego postępowania przed Polubownym Sądem Konsumenckim, czyni to rozwiązanie za polecane przez organizacje pro-konsumenckie, które również mogą przyłączyć się do prowadzonego postępowania. Problemem pozostaje zatem może pozostać wyrażenie zgody przedsiębiorcy.